Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/83/2004383/atlantisbok.se/public_html/inc/d_base.php on line 8 Atlantis Bokförlag AB | Islams två ansikten
  

Vra bcker

Islams två ansikten

Islams två ansikten

Vad hade hänt om araber och berber år 732 vunnit slaget vid Poitiers och utvidgat sitt välde från Spanien norrut ända till England? Ett ekonomiskt och kulturellt uppsving, eller ett förtryck av religiösa minoriteter och islam upphöjt till det enda sanna och rätta?
I sin lika lärda som läsvärda samling essäer gör Johannes Salminen nedslag i islams, Bysans och Europas historia på båda sidor om 1000-talet. Det är en blodig historia byggd med slavkraft och svärd, men också med häpnadsväckande fickor av tolerans och välstånd, bildning och livsnjutning. En av dessa var Cordoba före 1000-talet, en annan Toledo ett par hundra år senare. Också i Jerusalem var tre religioner levande sida vid sida tidvis möjligt ända framtill korstågen.
Salminen lyfter fram grymma härskare, lika blodtörstiga oberoende av religion, men också hjältar. En av dem var kalifen Omar som valde att i sliten mantel rida in i Jerusalem på en kamel till sina soldaters förskräckelse i en av historiens oblodigaste erövringar. En annan Akbar, härskare över Indien under 1500-talet, muslim men med osedvanlig förmåga att bygga broar till landets andra viktiga trosriktning hinduismen.
Med dagens stora islamska invandrarströmmar till Europa är det viktigare än någonsin att söka sig bakåt i historien och se inte bara det fula ansiktet utan också det vackra.

Utgiven i samarbete med Söderström & Co.

ISBN:

9789173533942

Antal sidor:

128

Bandtyp:

Inbunden

 

Frfattare:

Johannes Salminen

mne:

Historia, internationell

Pressklipp

Den brett beläste Salminen, som i sina bästa stunder är en mycket läsvärd och inspirerande essäist, återblickar här på några av den islamska civilisationens höjdpunkter... Salminens reflektioner är sällan entoniga. Han nöjer sig inte med den gängse bilden, utan söker sig envist vidare till skuggsidorna, där de ljusskygga motbilderna ligger undanskyfflade.
-Refik Sener, Helsingborgs Dagblad